Wat zijn de hindernissen?
De voornaamste hindernissen doen zich voor binnen de muren van de
universiteit. Er is weinig communicatie tussen de verschillende faculteiten,
terwijl innovatie vaak in een onverwachte hoek zit. Juist nieuwe combinaties van
wetenschappelijke kennis leiden tot de verrassende vernieuwingen met een grote
toegevoegde waarde voor de maatschappij en het bedrijfsleven. Het gebrek aan
communicatie tussen wetenschappers uit verschillende onderzoeksgebieden maakt
dat deze effectieve vorm van innovatie maar weinig voorkomt.
Een ander
probleem dat zich voordoet binnen de universiteit is de instelling van de
wetenschappers. Naast het feit dat veel wetenschappers niet voldoende in de
maatschappij staan, is de echte onderzoeker zich vaak niet bewust van de
mogelijkheden die er zijn in het vermarkten van zijn kennis. Soms wordt een
onderzoeksresultaat of vinding al gepubliceerd voordat een patent wordt
aangevraagd. Hiermee wordt het intellectueel eigendomsrecht
verspeeld.
Voorwaarde voor succesvolle kennisoverdracht is daarom een
stabiele en structurele samenwerkingsvorm tussen de universiteiten en andere
instellingen en bedrijven. In de relatie tussen de universiteit en deze andere
instellingen doen zich ook problemen voor.
De doelstellingen van
universiteiten en het bedrijfsleven liggen ver uit elkaar. De universiteit richt
zich op onderzoek en onderwijs met als hoofddoel ontwikkeling en behoud van
kennis. Voor een bedrijf is kennis slechts een middel om in commerciële
behoeften te voorzien. Er wordt op totaal andere wijze omgesprongen met kennis.
De vrije uitwisseling van ideeën via publicatie binnen de wetenschappelijke
wereld staat lijnrecht tegenover de bescherming van kennis door private
ondernemingen.
De werkwijze van de wetenschappers en ondernemers
verschilt ook sterk. De wetenschapper is in principe een individualist en ziet
zichzelf graag als een zelfstandige en ongebonden werker. Zijn strategie van
vandaag wordt bepaald door de onderzoeksresultaten van gisteren. De commerciële
werknemer is echter gebonden aan een strak omlijnde toekomststrategie van zijn
bedrijf, en in een constante verantwoording richting de
aandeelhouders.
Het is duidelijk dat het bedrijfsleven en de universiteit
niet een vanzelfsprekende match zijn voor samenwerking. Het zijn twee
verschillende werelden, waar mensen met andere doelen voor ogen werken. Het
resultaat is dat samenwerking vaak berust op persoonlijke netwerken en
succesverhalen blijven anekdotisch - terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden
voor samenwerking eindeloos zijn en échte innovatie binnen handbereik ligt.